Logopeda
Magdalena Misiak
Logopedia wywodzi się z językoznawstwa, zajmuje się zewnętrznymi realizacjami naszego myślenia, czyli słowami i głoskami. Bada przyczyny zaburzeń mowy – zarówno te najczęściej dostrzegane, nazywane wadami wymowy, ale także zajmuje się szukaniem przyczyn zaburzeń komunikacji- braku rozwoju mowy. Gdy już te przyczyny zostają ustalone, terapia logopedyczna wprowadza zmiany, aby ułatwić ludziom posługiwanie się tym niezwykłym darem, jakim jest komunikacja werbalna.
Do zadań logopedy w szkole należy :
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów,
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów,
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów .
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
- rodzaj wady wymowy lub/i zaburzenia mowy,
- sprawność umysłowa dziecka,
- sprawność aparatu artykulacyjnego,
- prawidłowa kompleksowa diagnoza,
- systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
- wczesne rozpoczęcie terapii,
- aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
- współpraca terapeuty z rodzicem.